mandag 9. februar 2015

Mønsterkonstruksjon

Jeg har vært på kurs i mønsterkonstruksjon! Utrolig gøy og lærerikt har det vært. 
På 8 timer har vi lært å ta mål, tegnet vår egen grunnform og fått finjustert den ferdig formen i lerret.
Neste gang skal vi lære å tegne erme.

Det er husflidlaget her lokalt som arrangrer, og læreren vår er en flott og inspirerende dame som gjerne lærer bort triks og tips.
Jeg har sagt at så lenge hun kurser er jeg fast elev :)

Jeg har lenge knotet og prøvd meg frem, og lager mange av mønstrene mine selv. Jeg var derfor  veldig spent i forkant på  hvor mye av det jeg gjorde som var riktig. Det var veldig godt å få bekreftet at jeg tenker riktig, og samtidig lære hvordan det skal gjøres skikkelig og ordentlig med en gang.


 Min grunnform. 
Den blå er bakstykket, den rød fremstykket, og de grønne streken er de små justeringer som ble gjort etter at jeg sydde opp en prøvemodell i lerret.

Gleder meg til å sy meg en kjole etter dette mønsteret, jeg har et fint ullstoffer liggende klar.


Linjalene mine har kommet godt med, og alle tre fikk svingt seg på kurset

3 kommentarer:

Helle sa...

Ja det er noe med å gjøre ting riktig med en gang. Utrolig hva dere rakk på 8 timer! Rakk du å både ta mål, tegne og sy opp hele grunnformen på den tiden? da er jeg imponert.

Jeg var nylig på et kurs i modellering som gikk over 3 dager. Der modellerte vi direkte i lerret (på hverandre) og satte ermet i til slutt. - Grunnformene i papir måtte vi lage hjemme etterpå. Trodde jeg hadde meldt meg på et kurs i mønsterkonstruksjon, men det viste seg at det var noe jeg burde ha kunnet før kurset i modellering. Du kan trygt si at læringskurven var bratt, men du verden så lærerikt. Har etter kurset kjøpt meg bøker fra vg1 i mønsterkonstruksjon.... Hvem er det som sier at man ikke kan lære en gammel dame nye triks. :)

SiriR sa...

Åh, sånt kurs skulle jeg gjerne gått på, høres bra ut.
Jeg har vært på veskekurs i helga, gøy det og:)

kaoz sa...

Helle;
det var visst meningen at vi skulle rekke alt på 8 timer, men vi gjorden nok ikke det. etter 6 timer var vi klar til å sy grunnformen opp i lerret og fikk da i lekse og gjøre den ferdig til neste gang.

Modellering høres kjempespennende ut, og så tre hele dager!
tenker det var både kjekt og lærerikt. di bøkene tror jeg at jeg også må få tak i, det er stort og spennende fag.

SiriR; ja det er kjempegøy å gå på kurs. Kjekt å lære noe nytt, og ikke minst å møte nye artsfrender :) regner med vi får se masse fine vesker på bloggen din fremover nå :)